RDAF T-17 Supports 35 års og 200.000 flyvetimers jubilæum.
Flyvevåbnets lille fleksible og robuste træningsfly, Saab MFI T-17 Supporter som har været i Flyvevåbnet siden sep. 1975 fejrede d. 07. maj 2010 sit 35-års-jubilæum, og fejrede samtidig at flytypen havde rundet et hjørne på 200.000 flyvetimer.
D. 11. sep. 1975 ankom den første Saab MFI T-17 Supporter til Flyvevåbnet. T-401 (15.201). T-401 skulle fungere som ”indledende operationel afprøvning- og bedømmelses fly”, at flyet skulle testes igennem af Flyvevåbnet for mulige ændringer, inden den endelige produktion af T-17 fly blev sat i gang.
Fly nummer 2 (T-402) ankom d. 02. mar. 1976, og Flyvevåbnet modtog i alt 32 fly af typen.
Det er nu 35 år siden den første T-17 ankom til dansk jord, og flytypen står nu foran sit 35-års-jubilæum.
Den 08. apr. 2010 omkring middagstid rundede T-17 flyet med halenummeret T-413 det samlede antal flyvetimer for Flyvevåbnets Saab MFI T-17 Supporter på 200.000 timer i selskab med T-407.
Flyvevåbnet inviterede d. 07. maj 2010 til reception for at fejre den lille supporters dobbelt- jubilæum, dvs. med sit kommende 35-års samt milepælen på de 200.000 flyvetimer.
Receptionen blev afholdt på Flyveskolen på Flyvestation Karup, og der var i dagens anledning udstilling af T-17 fly på jorden i forskellige konfigurationer, et lineup med 26 T-17 fly og selvfølgelig var det lille fly også at finde i luften i stor stil.
Nye udfordringer.
I de kommende år vil T-17 stå over for nye udfordringer, idet Flyveskolen står over for en større omstrukturering.
Efter en forligsperiode af 2010-2014, blev det besluttet at skære ned på Flyvevåbnets operationelle kampfly og dermed også antallet af jagerpiloter. Det betyder, at Flyveskolen sandsynligvis ikke vil modtage nye pilotaspiranter inden 2014. De nyuddannede piloter som vender tilbage fra Canada og USA, vil flyve T-17 for at opretholde deres flyvetimer, indtil nye opgaver vil blive givet dem i Det Danske Flyvevåben.
Flyveskolen vil påtage sig en ny opgave som træningseskadrille FLSK-TRESK (Flyveskole- træningseskadrille). Derudover vil FLSK-TRESK deltage i uddannelsesopgaver som FAC (Forward Air Control), CSAR (Combat Search And Rescue) med Saab MFI T-17, og selvfølgelig deltage i at omskole tilbagevendende piloter til det danske luftrum og give dem operationelle og taktiske erfaring til deres fremtidige ansættelse i Det Danske Flyvevåben.
Saab MFI T-17 Supporter er måske ikke Flyvevåbnets mest kraftfulde og opsigtsvækkende fly. Men flyet har alligevel kunnet håndtere alle de udfordringer Flyvevåben har kastet over det i årenes løb. I løbet af de 35 år flyet har været i Flyvevåbnet har der kun forekommet 4 alvorlige ulykker, dette må man siges at være ganske imponerende.
Der er ingen planer om at erstatte de små grundlæggende trænere i den nærmeste fremtid, og T-17 vil fortsat herske himlen over Danmark i de kommende år.