Frisian Flag 2010, Leeuwarden AB

Mellem den 12. og 23. april 2010 afholdt Det Hollandske Flyvevåben sin årlige øvelse, Frisian Flag på Leeuwarden Airbase.
Ikke færre end 60 fly deltog i øvelsen fra 7 forskellige NATO- lande.

Frisian Flag er efterfølger af øvelserne DIATIT (Diana Tactical Integrated Training)og DIAWACS (Diana Airborne early Warning and Control System), som løb af stablen første gang i 1992. Disse øvelser havde til formål at integrere NATO- landenes forskellige søværn, hære og flyvevåben til en samlet indsætningspakke. Indholdet ved disse øvelser havde stor lighed med de store ”Flag” øvelser over Atlanten som er meget dyre og kun giver mulighed for at rige landes flyvevåben kan deltage. Heriblandt: US Air Forces ”Red Flag” på Nellis AFB, og Det Canadiske Flyvevåbens ”Maple Flag” på Cold Lake.
Derfor ændres navnet i 1999 til Frisian Flag som det europæiske modstykke, dog med en stor forskel. Frisian Flag var meget billigere end sit modstykke, og gav derved mulighed for at de ikke så velhavende NATO-landes flyvevåben kunne deltage.

 

Formålet er stadig at integrere NATO-landenes forskellige søværn, hære og flyvevåben til en samlet indsætningspakke, der er bygget på erfaringer som NATO har samlet under krigen i Kosovo og i Afghanistan.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

Frisian Flag 2010 tager udgangspunkt i et scenarielignende Afghanistan, og udspiller sig over Nordsøen, skydeområdet ved Marnewaard i det nordlige Holland, samt skydeområdet Vliehors Shooting Range. Missionerne veksler mellem air to air og air to ground i en defensiv eller offensiv roller. Piloterne vil arbejde med hollandske Forward Air Controllers (FAC) fra hæren og flåden. Derudover vil der blive foretaget air to air refueling (lufttankning) fra KC10er og KC-135er.

 

Dette års Frisian Flag vil man godt kunne sige var lidt forfulgt af uheld.
Onsdag d. 14. apr. 2010 blev alle de tyske Phantom II og Tornados grounded, efter at Luftwaffe havde fundet en fejl på deres katapultsædesystem.
Dagen efter, torsdag d. 15. apr. 2010 blev der udstedt et flyveforbud for det meste af Nordeuropa. Vulkanudbrud på Eyjafjallajoekull sendte store mængder af aske ud i luftrummet, som spredte sig over det meste af Nordeuropa.
Uheldigvis blev luftrummet holdt lukket frem til d. 20. apr. 2010, hvor der ikke var ret meget andet for de deltagende fly at gøre end at vende snuden hjemad.

Heldigvis var Stall.dk på pletten på øvelsens første dag, hvor ulykkerne ikke var begyndt endnu.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

 

 

Vejret var i top, og kl. 8.00 begyndte lyden af turbiner at komme ud over hegnet fra Leeuwarden AB. Ved 9-tiden gik de første fly i luften, og blev efterfulgt af omkring 30 fly, som tog af i bølger af 2 til 4 fly.
Mellem første og andet pas ankom de amerikanske deltagere fra RAF Lakenheath, 8 stk F-15C og D.
Over middag blev andet pas fløjet, og ligesom første pas var der god aktivitet i luften. Man kunne se i horisonten se masser af kondensstriber i luften fra de fly, som lå i venteposition før de blev tilkaldt.
Bortset fra de hollandske spotter, som man nok ikke ligefrem kan undgå i Holland, var dagen ved Leeuwarden helt i top. Ikke kun på grund af den megen aktivitet i luften, men også på grund af den spotterhøj som var ved vestenden af banen. Højen gav et super overblik over landingen og når flyene taxier til startbanen. Hertil skal hollænderne have et plus.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture

Kilde:

www.defensie.nl/luchtmacht

 

Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved