Spotterdag ved AG 51”1” "Immelmann" på Jagel AB

50 års jubilæum for Flyvertaktisk Reconnaissance Wing 51 "Immelmann" og

flyout for anden eskadrille af AG 51 ”512”.

 

Den 7. juli 1959 grundlagde Luftwaffe, Reconnocerings Wing 51 (Aufklärungsgeschwader 51 eller AG 51) på Erding AB i det sydlige Tyskland. AG 51’s mærke var en lille rød ugle, som blev eskadrillens kendetegn.
Den nye reconnocerings wing blev udstyret med Republic RF-84F Thunderflash.
AG 51 flyttede d. 5. maj 1960 til Manching AB, og tog kort efter navnet "Immelmann" efter ét af 1. Verdenskrigs flyveace, Max Immelmann. Max Immelmann, som nok mest af alt huskes for manøvren kaldet ”Immelmann”.

 

I slutningen af 1963 blev RF-84F Thunderflash udskiftet med et fly med lidt mere spark bag i, RF-104G Starfighter.

AG 51 flytter atter base i1969 til Bremgarten AB i sydvesttyskland.
I starten af 1971 blev Starfighterne udfaset, og AG51 blev udstyret med RF-4E Phantom II.
RF-4E Phantom II forblev i tjeneste frem til d. 31. mar. 1993, hvor RF-4E blev udfaset og AG 51 Immelmann blev nedlagt. Kort efter nedlæggelsen af AG 51, blev Luftwaffes anden Reconnocerings Wing ”AG 52” på Leck AB også nedlagt.
Luftwaffe reetablerede AG 51 d. 1. jan. 1994 på Jagel AB, hvor den ”nye” Reconnocerings Wing overtog den nyligt nedlagte MFG1s (Tysks Marineflyverenhed) Tornadofly.
Den nye eskadrille overtog AG 52 eskadrillemærke som var en sort Panter, og ligeledes tog den nye eskadrille navnet ”Immelmann”, fra den gamle AG 51 eskadrille.
AG 51 er i dag Luftwaffes eneste reconnocerings wing. Deres hovedopgave er at støtte militære operationer, ved at samle information om fjenden, både for land- og flådestyrker.

 

Spotterdagen
Fredag d. 10. juli afholdt den gamle reconnocerings wing ”AG 51” en spotterdag i anledningen af enhedens 50års jubilæum og flyout for AG 51s anden eskadrille 512.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture


Vejret var uheldigvis lidt blandet, og lidt regn kom der af og til i løbet af formiddagen, men det klarede op til eftermiddag.
Dagen startede med den normale registrering af de tilmeldte, hvorefter det gik i bus ind på flyvepladsens område. Inde på Flyvepladsen var lavet en indhegning som gik tæt op mod taxibanen og start og landingsbanen.
Dagen ville byde på lidt forskellige flyvning samt taxikørsel forbi spotterområdet. Der ville ankomme et mindre antal fly for at deltage i AG 51s familiedag, som skulle afholdes den efterfølgende dag.

Picture Picture Picture Picture Picture Picture


Uheldigvis ville der ikke komme så mange forskellige fly som chefen for flyvestationen havde regnet med, da Luftwaffe også er ramt af besparelser som alle andre. "Heldigvis var der penge til en spotterdag, herligt."
Alligevel må man sige, at arrangementet ikke gik hen og blev kedeligt. AG 51 havde flere Tornados i luften som foretog lave overflyvninger, og helikopteren der ankom til familiedagen, udførte lave hovers lige foran os samt dæksprængning under taxikørsel. LGT 63 transportenheden som normalt havde base på Hohn AB syd for Jagel, havde et større antal C-160D Transall transportfly til at operere ud fra Jagel AB. Dette gav mulighed for at se det store fly både under takeoff og landing. Dette var nogle af de ting, som man fik af se i løbet af dagen.

 

Flyout.

I takt med omstrukturering i Luftwaffes reconnocerings wing, skulle AG 51’s anden Eskadrille 512 nedlægges. Som en sidste ære havde AG 51 specielmalet en Tornado til flyout.
Tornado’en med nummeret 45+06 fejrede både AG 51’s 50 års jubilæum, idet der er skrevet ”50 Jahre Recce” på droptankene, og viste den sidste ære til Eskadrille 512 med ”Last Call 512” påmalet på undersiden af flyet. Flyet udførte utallige overflyvninger, så man rigtigt kunne se både Panteren på oversiden og teksten på undersiden. Da flyet var landet og var ved at taxi over til en dispersal, fik flyet en dæksprængning og det helt store udbud af brand og rednings køretøjer kom til undsætning. Det tog små 15 minutter før flyet havde fået et reservehjul på. Herefter blev flyet trukket forbi vores indhegning og over til en Dispersal, Her fik vi lejlighed til at fotografere 45+06 static.

Picture Picture Picture

 

Hvis der skal konkluderes noget ud fra sådan en spotterdag som denne, kan man hurtigt sige, at bortset fra regnen i starten om formiddagen ved AG 51s spotterdag, gik det rigtig godt og var meget anderledes end hvad vi kan komme til her i Danmark. Dertil var der gode muligheder for at se flyene i luften og på taxibanen, uden alt for mange folk som stod i vejen. Arrangementer var som dette, kan varmt anbefales.

 

 

Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved