Bold Avenger 2009
Ekstra bulder og larm fra Flyvestation Karup.
I perioden mellem d. 14. til den 24. september var luftrummet over Danmark fyldt med ekstra jetstøj ud over det sædvanlige.
Nato afholdte deres øvelse Bold Avenger 2009 (BAR09) på Flyvestation Karup, hvor 13 Nato lande deltog med over 40 fly.
Formålet med øvelsen, var at træne Close air support (CAS) og større bombemissioner samt koordineringen hertil mellem Nato landendes flyvevåben.
Planlægning til øvelsen var fortaget af Component Command Air Ramstein, som under øvelsen var rykket til Flyvestation Karup. Alle luftmissionerne var koordineret fra nato bunkeren i Finderup.
Under BAR09 var det første gang at European Participating Air Force (EPAF) Expeditionary Air Wing eller en samlet forkortelse "EEAW" var samlet.
EEAW er kort fortalt, et kombineret samarbejde mellem Natos 5 F-16 lande Norge, Belgien, Holland, Portugal og Danmark. Målet med samarbejdet er at kunne grundlægge en fuldt fungerende flyvestation, hvilket som helst sted i verden for efterfølgende at kunne operere med op til 30 F-16 fra stationen.
Det vil sige at enheden kan være sammesat af Hollandsk og portugisiske fly, Dansk og norsk serviceudstyret og Belgisk fly shelter, i en fælles indsats.
De fleste deltagende fly til BAR09 fløj fra Flyvestation Karup men USA, Holland og NATOs overvågningsfly fløj fra andet sted.
Liste over deltagende fly der fløj fra FSN Karup |
Andre fly fløj fra Leeuwarden AB i Holland, Geilenkirchen AB I Tyskland, RAF Lakenheath og RAF Mildehall i England.
|
|
Belgien (BAF) |
F-16AM/BM |
Danmark (RDAF) |
F-16AM |
Frankrig (FAF) |
Mirage 2000N |
Frankrig (FAF) |
E-3F |
Frankrig (FAF) |
C-160F Transall |
Grækenland (HAF) |
F-16C Block 50 |
Norge (RNoAF) |
F-16AM/BM |
Norge (RNoAF) |
DA-20 |
Polen (PolAF) |
F-16C/D Block 52 |
Portugal (PoAF) |
F-16AM/BM |
Tjekkiet (CzAF) |
Antonov AN-26 |
Tyrkiet (TuAF) |
F-16C/D |
Foruden de deltagende fly, kom der et større antal support fly som fragtede diverse udstyr til Flyvestation Karup og igen fra Flyvestation efter øvelsen. Her i blandt var der en Tyrkisk KC135, Polsk C.295, Portugisisk, Belgisk, Græsk C-130H og mange flere.
Under den 10 dages lange øvelse, blev der fortaget 2 flyvninger dagligt. En om formiddagen og en efter middagen samt en enkel lørdagsflyvning.
Der var op mod 30 fly i luften under hver flyvning, så der var et potential chance for at kunne se en enkel eller 30 fly i luften.
USAFE KC-135 fra RAF Mildenhall leverede lufttankning under hele øvelsen hvis flyenes brændstofs beholdning var blevet lidt for lav.
Luftovervågning under hele øvelsen blev foretaget fra Fransk og NATOs AWACS i henholdsvis en F og en A version i samarbejde med NATO bunkeren i Finderup.
På grund af et forbud fra NATO blev der desværre var der ikke arrangeret en spotterdag eller lignende for fly entusiaster. Så vi måtte desværre nøjes med den næst bedste plads… Uden for hegnet!!
Der røg Anders Foghs første løfte som NATO's generalsekretær, omkring mere åbenhed i NATO.
Heldigvis var der mange dage med dejligt vejr, så man kunne nemt en enkel F-16 i kassen med sol og blå himmel.
På grund af et forbud fra NATO blev der desværre var der ikke arrangeret en spotterdag eller lignende for fly entusiaster. Så vi måtte desværre nøjes med den næst bedste plads… Uden for hegnet!!
Der røg Anders Foghs første løfte som NATO's generalsekretær, om mere åbenhed i NATO.
Heldigvis var der mange dage med dejligt vejr, så man kunne nemt en enkel F-16 i kassen med sol og blå himmel.
Kilde:
www.flv.dk
NATO
www.mildenhall.af.mil/news/index.asp