Royal Danish Air Force Airshow 2008
Så kom weekendden, som mange flyentusiaster har ventet længe på. Weekendden hvor Det Danske Flyvevåben afholdte deres årlige åbenthus arrangement. I år havde jeg som en rigtig "flynørd" valgt at bruge hele 3 dage på airshowet: Nemlig fredag til indflyvningen, lørdagen til Spotterdagen og til sidst søndagen til selve airshowet. Igen i år var vejret alle 3 dage helt i top, med en næste skyfri himmel.
Indflyvningsdagen til RDAF Airshow 2008 foregik fredag d. 06. juni 2008. Da vinden var i øst, havde vi placeret os ved små 5-600 meter fra bane 09.
Indflyvning er dagen hvor de fleste fly ankommer både til static display og til air display. Her vil man have en chance for at se alle flyene i luften som er det der.
Dagen startede lidt tyndt, men lidt op af formiddagen begyndte flyene stille og roligt at komme ind. Nogle i formation før break og andre i direkte indflyvning.
Luftwaffe var et af de første fly som ankom i deres osende og lamende F-4F Phantom. Dette stikker nu ikke den ganske speciel lyd at høre til F-15E Strike Eagles kommer ind over, før de breaker til landing. Et af de mere sjældne fly i danske luftrum, var den franske Mirage F-1 som ankom over middag.
De danske F-16 piloter hyggede sig med at lave touch and go, så vi fik rig mulighed for se både F-16AM E-602 og E-605 flere gange. Herunder er en håndfuld billeder af nogle de fly, som kom og landede til airshowet.
Spotterdagen på Flyvestation Karup til Airshow 2008 fandt sted om lørdagen, og vejret var igen i år rigtig godt.
Spotterdagen giver flyentusiaster en mulighed for at komme til at fotografer flyene uden alt for mange personer i vejen. I år lykkedes det Flyvevåbnet at få arrangeret en spotterdag, som var rigtig godt skruet sammen fra start til slut.
Som noget nyt kostede det penge at deltage i årets spotterdag, for pengen fik man en madpakke, patch og selvfølgelig adgang til spotterdagen. Turen gik rundt til de fly som er placeret i en shelter og afsluttede ved static display ved publikumsområdet.
Søndag var dag, hvor det endeligt gik løs. Som de foregående år var vejret til airshowet perfekt. Solen brændte fra en skyfri himmel, og der var næsten helt vindstille. Op mod 70.000 andre personer havde ligeledes fået samme idé med at komme ud til Flyvevåbnets Airshow 2008.
Airshowet i år havde sine normale standardindslag, heriblandt Sikorski S-61A redningsdisplay, Flyvevåbnets Airpower display, RDAF F-16 solo display og babyblue display team. Alt sammen noget, som hører Flyvevåbnets Airshow til. Men i år var der alligevel nogle nye tiltag, som gjorde at på trods af den manglende tilmelding af fly, blev airshowet ikke nær kedeligt som først tænkt.
Et racerløb mellem en F-16 og en GP2 racerbil er ikke lige noget man ser til daglig. Eller hvad med 7 EH-101 Merlin helikopter, i luften på én gang foran publikum. Ganske imponerende.
En KDC-10 fra Det Hollandske Flyvevåben(Klu) kom forbi for at demonstrere en lufttankning af en dansk F-16. Dette er normalt noget som foregår højt over skyerne. Men i dagens anledning viste de det i få hundred meters højde, dog uden en samlekobling. Desværre lavede det store tankfly ingen ”touch and go”, så publikum kunne se hvor stor en KDC-10 i virkeligheden er.
Alt i alt må jeg sige at dagen forløb godt, men desværre var der lidt ventetid her og der. Men dette er nok svært at undgå med sådan et stort arrangement.
Dog har jeg har et surt opstød, som jeg ikke rigtig kunne forstå. Nu når en flyvestation har en taxidygtig Draken, hvorfor lod man ikke den tage en tur ned ad banen for fuld efterbrænder, i stedet for at hænge den op til tørre, som en uduelig klump jern?
Men man kan jo ikke regne med, at arrangørerne af et airshow på helikopterstationen forstår nostalgien ved sådanne ting.