Fotodag på JG71 Richthoven på Wittmundhafen.
Onsdag d. 30. juli 2008 afholdte JG71 Richthoven fotodag på Wittmundhafen, i anledning af Phantoms 50 års jubilæum og Phantoms 35 års dag i Luftwaffe.
Kort historie om Wittmundhafen og Jagdgeschwadern 71.
Wittmundhafen ligger i det nordvestlige Tyskland og dens historie går helt tilbage til 1916. Under Den Første verdenskrig blev der etableret en landingsplads for luftballoner for den tyske Hær tæt ved byen Wittmund. I 1917 overtages landingspladsen af den Tyske Marinens luftskibsdivision, heraf kommer navnet Wittmundhafen som oversat betyder Wittmund havnen.
Efter slutningen af Den Første Verdenskrig blev landingspladsens bygninger og hangarerne revet ned og område blev udstykket til landbrugsjord.
Men i starten af Den Anden Verdenskrig (1938) blev jorden igen opkøbt af den tyske Værnmagt og opførelsen af en ny flyvestation blev påbegyndt. Wittmundhafen stod færdig i slutningen af 1940. Under krigen fløj der flere forskellige flytyper fra flyvestationen, heriblandt: Heinkel HE111, Bf110 og Me163. Men i marts 1945 stoppende flyvningen, da De allierede havde bombet flyvestationen og krigen sluttede som bekendt kort efter.
Efter krigen blev jorden på den ødelagte flyveplads endnu engang brugt jorden til landbrug. Men kun for en kort årrække, for I 1950 begyndte RAF at genopbygge flyvepladsen.
Jagdgeschwadern 71 JG 71 ”Richthofen” blev dannet d. 06. jun. 1959 på RAF Ahlhorn med 50 Canadair CL.13 Sabre Mk.6 og nogle få T-33 træningsbrug. Navnet ”Richthofen” kommer fra den Tyske flyveace ”Den Røde Baron” Kaptajn Manfred von Richthofen, som var en berygtet pilot under Den Første Verdens Krig.
I 1961 blev JG71 ”Richthofen” flyttet fra RAF Ahlhorn til Wittmundhafen.
I 1963 motog JG71 deres første F-104G Starfighter og Canadair CL.13 Sabre Mk.6 blev over de næste år løbene udskiftet med F-104G.
F-104 Starfighteren blev i 1973 udskiftet med McDonnell-Douglas F-4F Phantom II.
JG71 har i dag 2 enheder henholdsvis ”Staffel 711” og ”712”, som flyver stadig F-4F Phantom II.
Efter sommeren 2008 blev de sidste F-4F Phantom II fra JG74 Neuburg overflyttes til Wittmundhafen. Hermed er Wittmundhafen den eneste Flyvestation i tyskland som har en eskadrille, som udelukkede operere med F-4F ICE Phantom II.
Tidlig tirsdag morgen lade vi kursen mod Wittmund. Undervejs smuttede blev der gjort holdt ved både flyvestationer og museer der lå på vejen mod Wittmund.
Efter en god nats søvn på et mindre bed and breakfast i Wittmund, kørte vi ud til Wittmundhafen kl. ca 7.30, for at se om Flyvestationen var stået op. JG71 har ryd for at flyve på de mest mærkelige tidspunkter, og ganske rigtig var de allerede i luften da vi kom frem.
Da en større håndfuld fly fra JG71 allerede var gået i luften, måtte vi jo vente en små 40 minutters tid før de begynde at komme ind til landing.
Efter en lille ventepause, kom de 11 gamle osende F-4F ICE Phantoms som fløj i første pas, indtil landing i en stridstrøm. Phantom bliver af personalet i Luftwaffe også kalder Luftverteidigungsdiesel (Diesel luft forsvaret), nok mest pga. at den oser lidt.
Vi skulle møde på Wittmund kaserne, ca. 5 km fra Wittmundhafen. Herfra blev i tjekket og kørt i busser til Wittmundhafen. Alle deltagerne blev guidet ind på en afspærret område på Flyvestationen hvor der var en mindre samling fly udstillet.
En klassiker her i blandt var Messerschmitt BF-109 fra Anden Verdenskrig som JG71 har en kopi af. Det udstillede fly er en Hispano HA-1112-M1L Buchon som er en Spansk licensbygget BF 109. Flyet er blevet bemalet så den ligne en Bf-109F fra 2.staffel JG 2 Richthofen, der var stationeret i Abbeville i Frankrig, i andet halvår af 1941.
Oprindelig fløj dette fly (reg.nr. C.4K-134) for Det Spanske Flyvevåben fra 1960 til 1966.
JG71 første jetfly var Canadair CL.13 Sabre Mk.6. Canadair producerede flyene under licens fra North American Aviation Inc.
CL.13 Sabre tjener kun kort tid under JG71 fra 1959 indtil 1964. På udstillet området var et eksemplar af CL.13 Sabre Mk.6. Flyet er malet i JG71s farver og med registreringsnummeret JA-106. Flyet har dog aldrig fløjet for JG71 men var sidst i aktive tjeneste ved Erprobungsstelle, nu kaldt Wehrtechnischen Dienststelle 61 (WTD 61) hvor den fik registeringen 01+06.
F-104G starfighter 24+85 var lige som de 2 andre fly blevet trukket ud i det gode vejr i dagens anledning. Selve flyet 24+85 har aldrig fløjet for JG71, flyets sidste aktive enhed var MFG 1 (Marineflieger-Geschwader 1) på Schleswig-Jagel. Flyet kom til Wittmundhafen som ABDR træningsfly, men er senere blevet renoveret og malet i JG71s daværende farver, for at marker at F-104G Starfighters tid hos JG71. Flytypen fløj for JG71 fra 1963 til 1974.
BAE Systems ”Flight Systems” A-4N Skyhawk var selvfølgelig også repræsentativt på static display. A-4N Skyhawk som afløser de gamle danske TF-100F Super Sabre, som fløj for Flight Systems fra midt 80erne til 2001 fra Wittmundhafen.
A-4N Skyhawk bliver brugt som målslæbe fly for hovedsagelig Luftwaffe. Flyene er mere eller mindre blevet en del af JG71 og har fået uofficiel eskadrille navn Dartstaffel 713 ”Richthofen”.
Hoved attraktionen på static display området var de 4 F-4F ICE Phantoms, hvoraf 3 var speciel malet.
Phantom F-4F ICE 38+37 blev special malet for af marker den sidste flyvning med Phantoms for JG74 på Neuburg AB i Sydtyskland efter næsten 34 år.
På flyet er skrevet "Phantom Phlyout JG 74" og Phantomet på halen takker af.
JG74 vil for fremtiden flyve med Eurofighter ”Typhoon”.
Phantom med registrering 37+16 som er den eneste phantom som ikke er stationeret på Wittmundhafen. 37+16 flyver for Luftwaffes testenhed Wehrtechnischen Dienststelle 61 (WTD 61) som har base på Manching Air Base i sydtyskland.
37+16 fik sammen med Tornado 45+03, den samme jubilæums bemaling for at fejre WTD 61’s 50-års jubilæum.
Phantom F-4F ICE 38+37 udstillet med luftwaffes den nuværende grå og lysblå camouflage bemaling som hedder Norm 90J Air Defence Camouflage. Den sidste Phantom som var udstillet var 38+49. Flyet have hvis nok det man kunne kalde for en two face bemaling, i det at den var malet både til at Phantoms 50 års jubilæum og Phantoms 35 års dag i Luftwaffe. Dette kan ses på flyets hale hvor der henholdsvis står 50 på den ene side og 35 på den anden side. På 38+49s midtkrop er der skrevet Phantom flere hundrede gange på hver side af flyet som til sammen former et næsehorn. Et af Phantom kælenavne er Rhino (næsehorn).
Den stadic området gik helt op imod taxibanen og startbanen, dog afgrænset med et lille hegn. Her var der gode muligheder for at se Phantom og A-4N Skyhawk’s komme taxine forbi før takeoff eller efter landing. Dette gav rig mulighed for at høre de gamle maskiner i aktion, både på jorden under takeoff og i luften da der var en del som lavede touch and go og drejede ind over display området. Piloter er jo en flok store børn med meget stort og larme legetøj.
Dagen på Wittmundhafen var rigtig spændende og det super gode vejr, gjorde ikke oplevelsen dårligere. Der var gode chancer for at komme helt tæt på Phantom, hvis man var nysgerrig nok.
Desværre uden nogen stor overraskelse var der sædvanlig større håndfuld hollænder som ikke rigtig have lært takt og tone hjemme fra. Man skulle tro at massen og skubben var en del af deres kultur, for at tage hensyn til andre var ikke ligefrem det de går mest op i.
På tros af de hollandske spotter, kan vil jeg gerne anbefales folk at prøve et arrangement som dette. Jeg er 100 % sikker på at det ikke er sidste gang jeg pakke en taske og tøffe til Tyskland for at overvære et af Luftwaffes arrangementer.
Tak til Kim Zimmerman for hjælp med oplysning på de historiske fly.