Percival P.34 Proctor Mk.II & III

Percival Proctor er én enkel-motor monoplan-maskine med plads til tre eller fire personer. Flyet er en militær version af den civile Percival Vega Gull.

 

Flyet blev udviklet for at imødekomme Det engelske Luftforsvarministeriums Specifikation 26/38 om tre-sæde navigation og kommunikation-træningsfly med dobbelt kontrol, der blev udstedt d. 28. december 1938.

 

Percival brugte Percival Vega Gull som grunddesign for det nye militær-træningsfly. Kroppen var i store træk en Vega Gull, som var opbygget omkring et stålrør, og trækonstruktion beklædt med lærred. Flyet blev udstyret med en 210 HK. Gipsy Queen stempelmotor, og fik en større kabine bag vinduet samt en 15 cm længere krop end Vega Gull-flyet. Der var samtidig gjort plads til at piloterne kunne medbringe faldskærm i sæderne, og der var gjort plads til radioudstyr.

 

Designet mødte Det engelske Luftforsvarministeriums krav, og i startet af 1939 blev designet godkendt. Percival modtog efterfølgende en ordre på ikke mindre end 247 fly af typen Percival P.28 Proctor Mk. 1.

Prototypen for Percival P.28 Proctor MK.1 fik betegnelsen P5998, og fløj første gang d. 08. okt. 1939 fra Luton Airport.

 

Der blev udviklet flere udgaver af Percival Proctoren for at imødekomme de forskellige opgaver fra både Det Engelske Flyvevåben og Marine.

 

P.28erne MK.1 blev efterfulgt af flere forskellige versioner:

  • P.28 MK.1A som var en Marine version med plads til en radiooperatør bag i flyet.
  • P.30 MK.2 var en tre-sæders radiotræner.
  • P.34 Proctor III var et tre-sædet radiotræner for radiooperatører i Det Engelske Flyvevåbens Bombekommando.
  • P.31 Proctor IV var en fire-sædet radiotræner og større krop.
  • Proctor 5 var en civil fire-sædet version.
  • Proctor 6 var et vandfly og blev udstyret med pontoner, kun ét eksemplar blev bygget.
  • P.46 var et testfly med nyt vingedesign, som også blev kendt som Youngman-Baynes High Lif, kun ét eksemplar blev bygget.

 

Percival Proctor til Danmark.

Efter den tyske besættelse i 1945, begyndte genopbygningen af det danske forsvar. Der var akut brug for træning af de danske piloter ved Hærens Flyvertropper og Søværnets Flyvevæsen. Der skulle bruges et træningsfly, og det blev besluttet at anskaffe seks Percival Proctor-fly af version Mk. 2 og Mk. 3 fra De Allieredes overskudslagre.

 

Prisen for de seks fly inklusiv reservedele, pilotudstyr (faldskærm og flyvedragter) samt modifikationer på flyene løb op i den nette sum af 340.000 kr. (£19.000 pund sterling).

 

De første to Proctor ankom til Danmark d 30. nov.1945, og var af typen Mk. 2, de resterende fire fly var af typen Mk. 3, og blev leveret d. 02. feb. 1946 og d. 05. feb. 1946.

 

Flyets primære rolle var som forbindelsesfly og elementærtræningsfly.

Proctor’en havde en forholdsvis kort levetid i Hærens Flyvertropper og Søværnets Flyvevæsen, senere hen Flyvevåbnet. Flyet var allerede ved ankomsten til Danmark et ældre design, og udviklingen var løbet fra Proctor’en. I sidste halvdel af 1951 udfases det sidste Proctor fly, fem blev sat til salg og solgt til civile, og et skrottet som reservedele.

 

Den eneste overlevende af de danske Percival Proctor er 62-605 der blev skænket til Danmarks Flyvemuseum i 1969, som i dag hedder Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Flyet befinder sig stadig på museet.

 




Liste over danske Percival P.34 Proctor Mk.II & III og deres status.

DK RegSerie nrLev. datoWFULocationStatus
60162-6012/2/19464/13/1951Skrottet
60262-60211/30/19458/1/1951Havareret. Civil OY-ACY i 1965.Havareret
60362-6032/2/19461/1/1951Skrottet
60462-60411/30/19454/13/1951Havareret - Civil OY-AACN i 1955.Havareret
60562-6052/2/19464/1/1951Danmarks Tekniske museum i Helsingør. Udstillet
60662-6062/5/19466/18/1951Skrottet


Tekniske specifikationer:

Percival Proctor Mk. II & Mk. III
Fabrikant Percival
Anvendelse Træningsfly
Længde 9,94 m
Højde 2,94 m
Spændvidde 12,04 m
Tomvægt 851
Fuldvægt 1.474
Motor De Havilland Gipsy Queen II, 210 hk
Motor trykkraft
Max hastighed 265 km/t
March hastighed 241 km/t
Max højde 5.182 km
Besætning 1-2
Bevæbning ingen
Copyright © 2014 www.Stall.Dk. All rights reserved