Royal Danish Air Force Airshow 2022
Søndag d. 19. jun. 2022 afholdte Royal Danish Air Force Airshow 2022.
Efter et par år med covid-19 og aflysninger af diverse arrangementer i hele landet, kunne Forsvaret igen afholde airshow. Airshowet på Flyvestation Karup indeholdte alt hvad der hører til, lige fra flyvemaskiner, militærkøretøjer, gammelt, nyt, jetstøj og selvfølgelig trafikkaos.
Der blev ikke sparet på noget og der blev annonceret, at der ville deltage ikke mindre end 130 fly til airshowet.
Derudover havde forsvaret flere af deres afdelinger udstillet heriblandt Hæren, Beredskabstjenesten og politiet.
Bland de besøgene fly kunne findes Swedish Air Force Historic Flight med J-32 Lansen, J-35J Draken og J-37 Viggen, schweiziske F/A-18 Hornet, belgiske, polske og græske F-16C Figthing Falcon. Polske Su-22M4 Fitter, svenske Jas-39 Gripen, slovakiske Let-410, tyske Lynx og fransk Dassault Rafale, samt engelske Red Arrows.
Det danske Flyvevåbnet deltog med næsten alle flytype de råder over. C-130J-30 Hercules, AS550 C2 Fennecs, MH-60R Seahawks, T-17 Supporter, F-16A Figthing Falccon og de elektriske fly, Pipestrel Velis Electro.
Static.
Static display til flyshowet var en god blanding af nyt og gammelt. Mange af de udstillede fly, skulle også i luften. De var parkeret således, at tilskuerne kunne følge klargøringen af flyene før opvisningen. Skal man starte ved de ældre flytyper, var der en række civile og militære veteranfly udstillet.
Dansk bygget Skandinavisk Aero Industri A/S (S.A.I.) KZ IIT, KZ III, KZ IIIU-3, KZ VIIU-4, KZ X Mk. 2. Mange af disse flytyper har tjent i flyvevåbnet i de tidlige år. For eksempel blev KZIIT flyet brugt som elementærtræningsfly af Hærens Flyvertropper og Marinens Flyvevæsen og senere Flyvevåbnet mellem 1946 frem til 1956.
Flyvevåbnet blev dannet i 1950 ved sammenlægningen af Hærens Flyvertropper og Marinens Flyvevæsen. De Havilland Chipmunk var også at finde i blandt de udstillede fly. Chipmunk flyet var flyvevåbnets efterfølger af KZIIT fly og tjente som elementærtræningsfly i perioden 1950 til 1977.
Flyvevåbnets Historiske samling stillet også med en håndfuld af pensioneret flytyper som har tjent i Flyvevåbnet. Her i blandt: en F-104G Starfighter og Lynx.
Draken Team Karup havde udstillet et af hver draken type, som Flyvevåbnet havde haft. En A-35XD (F-35 – jagerbombe fly), en S-35XD (RF-35 - rekognosceringsfly) og SK-35XD (TF-35 - træningsfly) og en cockpitsektion af en draken. To af disse fly kan startes op og bliver årligt luftet med en taxi tur rundt på Flyvestation Karup.
Det schweiziske luftvåben havde udstillet to F/A-18 Hornet. På centerdroptankene stod der STBY 121.50. Dette blev brugt når det schweiziske luftvåben flyver ”QRA” (Quick Reaction Alert tilsvarende Flyvevåbnets Afvisningsberedskab), skal i kontakt, med et uønskede fly. 121.50 er radiofrekvensen som det uønsket fly skal bruge, for at komme i kontakt med QRA-flyene.
Endnu et interessant fly på static, var det Polske Luftvåbens Su-22 Fitter, som er en sjælden gæst i Danmark. Denne version er en Su-22UM-3K som er et to-sædet træningsversion. Tilbage i 1984 modtog det Polske Luftvåben, sine første SU-22 fly af i alt 110 stel af typen SU-22M4 og Su-22UM-3K.
Flyene er sidenhen blevet løbende opdateret og har fornyeligt fået en mindre opgradering, hvilket kan forlænge deres levetid til år 2024. Lige nu har det Polske Luftvåben 18 SU-22 fly tilbage i tjeneste. Inden for de næste par år vil SU-22 flyene blive udfaset og de vil blive afløst af Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50 Gold Eagle.
Et andet fly som ikke ses så tit i Danmark, er det Italienske Luftvåbens Panavia Tornado. De italienske Tornado-fly, kan i år fejre 40-års jubilæum. Oprindelig modtog det Italienske Luftvåbens 100 tornado fly i forskellige konfigurationer, men i dag har det Italienske Luftvåben cirka 38 Tornado IDS og 15 ECR. Det er planen at udfase dem i 2025 og de vil blive afløst af F-35A Lightning II.
Air display.
I luften gik det ikke stille for sig. Dagen var tæt pakket med mange forskellige opvisninger og indslag. Dagen startede med en formations forbiflyvning bestående af T-17 træningsfly, Sea Hawk, EH101 Merlin helikoptere og en Fennec helikopter med Dannebrog hængende under.
Historiske træningsflys formation med Skandinavisk Aero Industri (SAI) KZIIT, De Havilland DHC-1 Chipmunk og Saab T-17 Supporter. Det var en ganske imponerende formation, med 3 generationer af træningsfly. Alle tre træningsfly var malet i den gamle alu/metallic og orange (day-glo) skoleflysbemaling, også Saab T-17 Supporteren som normalt er grøn.
Et racerløb mellem en Suzuki GSX-R 1200 motorcykel med 340 hestekræfter og den danske Solo F-16 ”Dannebrog”. Hvem der vandt er uvis. ”Dannebrog” fortsatte efterfølgende med sin solo display, der som altid er flot. Masser af lave forbiflyvninger, hvor man kunne se flyets flotte bemaling.
Et indslag man ikke ser så tit over de danske luftstrøg var 46 Aviations wingwalker. De udførte en flot og skræmmende opvisning, i deres lyserøde Boeing Stearman fra 1943.
Flyvevåbnets Air Power Demo har været en fast indslag til Danish Air Force Airshow. I år skulle en mistænkt person pågribes og anholdes. En Sea Hawk udstyret med en LMG (Let Maskingevær), dækkede området mens Fennec helikoptere satte soldater af med fastrope for at fange personen.
Den mistænkte person blev pågrebet af en militære arbejdshunde også kaldet Multi-Purpose Canines (MPC’er) og hans fører. Efter pågribelsen, blev den mistænkte persone og nogle soldater samlet op at en Merlin helikoptere og MPC -Hunden og dens fører blev samlet op af en Fennec helikopter. Tilslut fortog de fire helikoptere en serie af lavtflyvninger.
Flyvevåbnets F-16 fly fra Fighter Wing Skrydstrup, lavede en 9-skibs formation som blev efterfulgt at en simuleret luftangreb på Flyvestationen. Flyene kom ind fra alle vinkler, lavt og hurtigt og lavede en masse larm.
Herefter kom flyene ind og lavede ét eller flere indflyvninger, samt touch and go, før de fløj videre hjem til Flyvestation Skrydstrup.
Det Græske Luftvåben solo team "Zeus", lavede en enestående opvisning i et af deres F-16C Fighting Falcon. Det græske F-16 fly er malet i en bemaling som bliver kaldt ”Ghost” eller ”Aegean Ghost”. Piloten lavede et show med masser af fart og hurtige stigninger.
Et af dagens højdepunkter, var nok The Red Arrows. De er et opvisningshold bestående af syv BAE Hawker T.1 fly og lavede et brag af en opvisning. Normalt består holdet af ni fly, men på grund af en af piloterne var blevet grounded, er holdet desværre blevet skåret ned til syv fly. Alligevel leverede holdet masser af præcisions flyvning. Afstanden mellem vingerne i de tætte formationer, er cirka imellem en til to meter.
Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) havde en lang række historiske fly med til airshowet. J-32 Lansen gik i luften med fuld efterbrænder. Lansen blev introduceret tilbage i 1956 i det Svenske Flyvevåben. Flytypen løste rollen er Bombefly, Kampfly og Rekognosceringsfly for det Svenske Flyvevåben.
Et velkommen indslag var SwAFHF’s J-35J Draken. Flyvestation Karup var som mange ved, hjemmebase for de danske Draken-fly fra januar 1970 til december 1993. Den camouflagebemalet J-35J Draken, lavede en flot opvisning. Det var dejligt at se en dobbelt delta vinget fly, over Karup igen.
SwAFHF´s AJS-37 Viggen gik i luften med enorm kraft af den kæmpe Volvo RM8B turbofan jetmotor, som flyet er udstyret med. Motoren yder ca. 28,100 lbf (12500 kg tryk) med efterbrænder og gør at viggenflyet kan tage af på en meget kort banen. Viggen flyet var ikke kun designet så den kunne tag af på en kort banen men også så den kan lande på en kort banen. Flyet har indbygget touch-reverse, som gør at den kan standse meget hurtigt efter landing. SwAFHF har to flyvende Viggen fly, en et-sædet og en tosædet.
Senere lavede det Svenske Flyvevåbens Saab JAS39 Gripen et solodisplay. Gripen var afløser for både Draken og Viggen imellem 1997 og 2005. Gripen både er nyere og et meget mere moderne fly. Den lavede en rigtig flot og meget kraftfuld opvisning. Desværre havde det ikke helt den samme effekt, når der lige havde været en Draken i luften.
Det Belgiske Dream Viper teams special bemalet F-16A, gik i luften og lavede et brag af et show. Den belgiske pilot havde lagt fokus på flyets manøvredygtighed med mange skarpe drej, i forhold til den græske F-16 demo team "Zeus", som var i luften tidligere og primært lavede mange hurtige forbi flyvninger med stejle stigninger.
Den Franske Dassault Rafale, der er et tomotoret delta-vinget multirolle kampfly, gik i luften for fuld kraft så jorden næsten rystede. Den special bemalet Rafale var imponerende at se i luften og er ikke en flytype man ser særlig ofte i Danmark. Det seneste besøg var til Roskilde airshow i 2017.
Hvis man skal samle op på det hele, var Airshow 2022 helt klart en succes. Der var mange interessante fly både i luften og på jorden. Dette kunne også ses på det store antal fremmødet tilskuere. Omkring 125.000 tilskuer havde valgt at besøge Flyvestation Karup.