Poznań Air Show 2018
Efter et dårligt arrangement af Tiger Meet 2018 ved 31st Air Base (31. Baza Lotnicza), kunne man ikke andet end at håbe på, at Poznań Air show var bedre. Airshowet
Airshowet blev afholdt lørdag og søndag d.18-19 maj på Poznan lufthavn, som oprindelig var en militær flyvestation. Showet havde i år fået et ekstra boost, i det at mange af de deltagende enheder fra Tiger Meet, deltog med et eller flere af deres fly.
Den flyvende del af airshowet blev opdelt i 3 blokke.
Blok 1 var primært veteran og civile fly. Blok 2 var fly fra Tiger Meet.
Blok 3 fejrede 100 år med at genvinde polsk uafhængighed og 100 år med militær luftfart. Der var meget at kigge på både på jorden og i luften.
Lørdagen startede med blå himmel og vejrudsigten lovede vejret ville være perfekt begge dage. Før airshowet, ankom mange af de fly som skulle på static fra Tiger Meet.
Flyene fløj ind over hovedbanen, før de brækkede af, én efter én til landing. I blandt flyene var en Polsk tiger bemalet SU-22 Flitter, som desværre ikke landede eller kom igen over hele weekenden.
Efter at flyene var landet og taxiet ind på static området, blev hele static området åbnet for publikum. Her var der rig mulighed for at man kunne komme tæt på de forskellige flytyper.
Kl. 10.30 åbnede airshowet, med faldskærmsudspring med røg og polsk flag fra en Antonov AN-2. Faldskærmspringet blev efterfulgt af to gyrokopter, en Tercel RST og en Xenon 2RST, der både lavede formations og forbi flyvninger. Gyrokopter er nok mest kendt fra 007 filmen ”You Only Live Twice” fra 1967.
Hastigheden blev sat lidt op, da tre Aero AT-3 og en Antonov AN-2 fly, udførte forskellige formationer med røg. Dog ikke hurtigere end både gamle og unge kunne følge med, da marchhastigheden for AN-2 flyet cirka er 190 km/t.
Efterfølgende skulle Pterodactyl Flight havde været i luften, men pga. kraftig vind var det ikke muligt for dem at gå i luften under lørdagens show.
Pterodactyl Flight er et demonstrationshold, som genskaber luftkampe fra Første Verdenskrig.
Deres fly kopier af en RAF S.E.5, en Morane-Saulnier MS-185 og to Fokker Dr.I triplaner, hvoraf den ene var malet rød som den legendarisk tyske flyver-es, Baron Manfred Von Richthofen, også kendt som "Den Røde Baron".
Yakovlev Yak-3UPW var næste fly på programmet. Den enmotoret robuste russiske kampfly, lavede en kort soloopvisning, før den fik følge af en CAC13 Boomerang. Begge fly lavede formationsflyvning før de begge landede.
Efter en pause i programmet startede blok 2, med flyene fra Tiger Meet. Det Østrigske Flyvevåbens Saab 105 træningsfly fra 1 Jet Trainer Squadron, lavede en flot opvisning og viste hvad det lille fly kunne.
Det Tjekkiske Flyvevåben’s tiger enhed ”211th Tactical Squadron”, lavede en opvisning og viste JAS-39C Gripen’s kraft og manøvredygtighed.
Den spanske enhed 142 Escuadrón, viste deres EF-2000 Eurofighter. Den spanske Eurofighter ses ikke så ofte i luften til airshows i luften til airshows. Det er flot at se det store deltavinget fly, blive kastet rundt i luften. Det Tjekkiske Flyvevåben’s enhed 221 Squadron fra den 22 wing, lavede en opvisning, med den gigantiske Kamphelikopter MIL-24 Hind.
Den franske Marine lavede en Formidable 2-skib opvisning i formation, med to af deres Dassault Rafale M. Flyene lavende både standard formationer for at vise flyet men også solo forbiflyvninger der viste flyets manøvredygtighed.
Blok 3 fejrede 100 år med at genvinde uafhængighed og 100 år med militær luftfart. I luften skulle flere af de flytyper som Polen har brugt og stadig bruger.
Først skulle et civilt eget Mikoyan-Gurevich MiG-15UTI i luften. Flyet er et sjældent syn i Europa, da der ikke er ret mange flyvende eksempler tilbage. MiG-15UTI er et tosædet træningsfly, som blev introduceret til Det Polske Flyvevåben i 1952. Flyet er oprindeligt russiskdesignet, men blev Licensbygget for Det Polske Flyvevåben under navnet Lim‑1 (polsk forkortelse for "Licence Fighter 1"). Ikke færre end 227 MIG-15 blev bygget.
MiG-15 flyene blev efterfulgt af den polsk bygget PZL-Mielec TS-11 Iskra træningsfly. Flyet er civilt eget, som tidligere har fløjet for Det Polske Flyvevåben. Typen er nok mest kendt fra det polske opvisningshold Team Iskra. Flyet lavede en flot men simple opvisning, med forbi flyvninger, rul og drej.
Et helt andet show, blev lagt for døren med Det polske Flyvevåbens F-16C Block 52. De første Polske F-16 fly blev leveret i 2006 og er et multirolle fly. DVS at flyet kan både fungere som Bomber, jager og rekognosceringsfly. De gav den fuld gas i luften med både flares og skarpe drej.
Den polske MiG-29A Fulcrum lukkede dagen show med en fantastisk opvisning. Oprindelig fik Det Polske Flyvevåben 9 MiG-29A og 2 Mig-29UB tilbage i 1989-1991 igennem Warszawapagten.
Efter opløsningen af Warszawapagten, stod Polen kun med en flåde på 12 Mig-29 fly. Da de aldrende Mig-21 fly skulle udfases, blev 10 brugt Mig-29 købt fra Tjekkoslovakiet som afløser.
Efter udfasningen af de polske Mig-23 flyene, købte Det Polske Flyvevåben 14 renoveret Mig-29 fra Tyskland.
Den polske Mig-29 fly lavede en flot opvisning, som var en passende måde at lukke airshowet på.
Selvom lysforholdene ikke var de bedste, må man sige at Poznań Air Show 2018, var fyldt med action og var hele oplevelsen værd.