Royal Danish Air Force Airshow 2016
Flyvevåbnets Airshow 2016 blev afholdt d. 19. juni på flyvestation Skrydstrup.
Dette års Airshow bød på nye flytyper, som sjældent er set i Danmark. Årets temaet var ”Jagerfly gennem tiden” og dette kunne ses på de fly som skulle deltage.
Årets højdepunkter var Swedish Air Force Historic Flight’s SK35C Draken, Det Ukrainske Flyvevåbens Sukhoi Su-27P/UB Flanker og IL-76 Candid, Det Græske Flyvevåbens Solo F-16 og Det Polske Flyvevåbens Mikoyan-Gurevich MiG-29A og US Air force med en Boeing B-52H Stratofortress, som ikke lige frem er et jagerfly, men verdens største bombefly.
Fredag før Airshowet ankom de fleste deltagende fly til Flyvestation Skrydstrup. Dette giver flyentusiaster en mulighed for at se de fly i luften, som skulle stå på static til Airshowet. Nogle af flyene lavede forskellige overflyvninger i formation, som man heller ikke ser til Airshowet.
På static display var der meget at kigge på. Hvis man er interesseret i historiske fly, havde Flyvevåbnets Historiske samling udstillet en stribe af flytyper, som havde tjent Flyvevåbnet gennem tiden.
Her i blandt: SAI KZ-III som primært blev brugt som forbindelsesfly og L-18C Super Cub havde funktionen som Artilleri observations fly.
De Havilland Chipmunk, der blev brugt som skolefly ved flyvevåbnet frem til 1977. Republic F-84G Thunderjet, som Flyvevåbnet havde 236 stk. af. Den sidste F-84G udfasede fra flyvevåbnet i 1961.
Hughes H-500M udfasede i 2005 og havde indtil nu fungeret som, observations og lettere transports helikopter.
Lockheed F-104 Starfighter som på trods af en noget dårlig omtale, var et fremragende fly med mange gode kvaliteter, som andre fly havde svært ved at matche.
Hvis man havde interesse i de mere moderne flytyper, var der en lang række aktive flytyper at finde. Det Danske og Norske Flyvevåbens F-16AM/BM fighting Falcon. De to norske F-16 kom fra eskadrille 338, som er en tiger enhed.
Dette kan ses på de specialbemalet haler (Se mere om tiger-enheder her). Det Tyske flyvevåbens frontline fighter, EF-2000 eller bedre kendt som ”Eurofighter” fra TaktLwG 73 (Taktisches Luftwaffengeschwader 73) ”Steinhoff“ fra Laage AB.
På en dispersal, var ét af Forsvarets nye skibsbaserede helikopter, en Sikorsky MH-60R Seahawk helikopter udstillet. Typen skal afløse de gamle Lynx helikoptere.
På en anden dispersal, stod flyvevåbnets AS-550 C2 Fennec helikopter er forsvares Støtte, observations og lettere transports helikopter.
Fennec P-287 havde en 25 års jubilæumsbemaling på halen.
Natos E-3A AWACS (Airborne Warning and Control System) var parkeret på den store rampe. Et tosædet Ukrainsk SU-27UB Flanker var også at finde blandt de udstillet fly.
I luften var der stor aktivitet og der blev lavet mange flotte opvisninger, af både veteran, historiske og moderne fly.
Dagen blev åbnet med faldskærmsudspring, efterfulgt af Flyvevåbnets F-16 solo display.Den danske F-16 solo holder stadig et højt niveau på sit solodisplay, med masser at skarpe drej og manøvre.
Det Belgiske Flyvevåben og Det Græske Flyvevåben deltog også med F-16 fly. Deres display var mindst lige så spændende.
Swedish Air Force Historic Flight’s SK35C Draken solo display, var ét af dagens højdepunkter.
Flyvevåbnet udfasede F-35 Draken fly for ca. 23 års siden og det var en sand fornøjelse af se en i luften igen.
Flyvevåbnet havde planlagt et 4-skibs formationsflyvning, med den dansk astronaut Andreas Mogensen i et af de tosædet F-16B fly. Men på grund af tekniske problemer med ét af flyene, blev 4-skibs formationen nedrundet til en 3 -skibs formation.
Der deltog to opvisningshold til året Airshow, som var Det tyrkiske flyvevåbens Turkish Stars og det spanske flyvevåbens Team Aguila. Turkish Stars teamet er syv bemalet et og tosædet NF-5A/B Freedom fighters. Deres opvisning er en action fyldt opvisning, med tætte formationer og forbi flyvninger. Det hele var krydret med hvid og røde røgstriber, efter de farverig NF-5 fly. Det er altid en fornøjelse at se Turkish Stars.
Team Aguila flyver de små Casa C-101 Aviojets tosædet træningsfly. Aguilas opvisning er også fyldt med forskellige formationer, forbi flyvninger og røgstriber. Team Aguila en fornøjelse af se, med deres rød og gule røg.
For første gang havde det ukrainske flyvevåben, sendt to af deres avanceret Frontlinje Jagerfly, den russisk bygget Sukhoi Su-27P/UB.
Flyet har et ry for at være særdeles kraftfuld og manøvredygtig, på trods af dens længde på 21,9 meter og en spændvidde på 14,7 meter. I forhold til den danske F-16A/B, med en længde på 14,32 meter og en spændvidde på 9,14 meter. Den ukrainske SU-27er lavede en imponerende opvisning med masser af kraft.
Det Polske Flyvevåben kom med endnu et russisk bygget kampfly, en Mikojan-Gurevitj MiG-29 Fulcrum. MiG-29 blev bygget af Mikojan-Gurevitj som et modstykke til Natos F-16 og typen kom i tjeneste i 1983.
Den polske Solo display var kraftfuld, larmende og røgfyldt, da flyet blev kastet rundt i luften af den polske pilot.
USAF kom forbi med deres gigantiske bombefly B-52H Stratofortress.
B-52eren blev udviklet i starten af 50erne og fløj for første gang i april 1952.
Dette eksemplar af B-52H med nummer 60-0037 er bygget i 1960 og dermed er flyet cirka 56 år gammel.
Flyene er løbende blevet opdateret og der er planlagt at B-52erne, skal flyve til 2050.
B-52 flyet fortog overflyvninger, før den fortsatte videre.
Dette års Airshow var på alle måder en succes. Det anslås at cirka 140.000 mennesker deltog årets Danish Air Show, selvom vejret ikke viste sig fra den bedste side. Man må håbe at tendensen fortsætter til næste Airshow i 2018.