NATO Tiger Meet 2016, Zaragoza, Spanien.
Tiger meet 2016 (NTM16) blev afholdt d. 21. Maj 2016,, af Ala nº 15 (15th Wing) på Zaragoza Air Base, nær Zaragoza i Spanien. Dette års Tiger meet var det største i Tiger meet i hele Nato Tiger Associations historie.
Ikke mindre end 20 enheder deltog gennem hele øvelsen, heraf én som gæsteenhed. Derudover var der 4 støtte enheder, som fungerede som support til øvelsen. Antallet af fly som deltog i øvelsen var derfor også fænomenalt højt. Ikke mindre end 94 kampfly, Support-fly eller helikoptere deltog.
ALA 15
Ala nº 15 blev oprettet i december 1985. Oprindeligt stammer enheden af brudstykker fra Ala de Caza nº 2 (Ala nº 2), der havde hjembase på Zaragoza Air Base. Ala nº 2 blev oprettet i oktober 1956 og blev udstyret med F-86F Sabre. Sabre flyet fik det spanske typenavn C.5. Men I 1965 stod Det spanske luftvåben over for en større omlægning og Ala nº 2 ændrede navn til Ala nº 12.
I 1971 sammenlægges Ala nº 61 (tidligere ala 6) under navnet Ala nº 12 på Torrejón og overtog Ala nº 6´s sorte katte logo.
Ala nº 15 blev som tidligere skrevet, oprettet i december 1985. Ala nº 15 brugte Ala nº 2´s tiger logo som Wing logo. Ala nº 15 havde ingen fly ved oprettelsen og fik først, de første fire EF-18 Hornets 7 måneder senere i juli 1986.
Ala nº 15 blev i september 1987, opdelt i 2 eskadriller, 151 (Toro) og 152 (Marte). I juni 1989 oprettes endnu en eskadrille under Ala nº 15, 153 (Ebro). I 2008 blev Ala nº 15 fuldgyldigt medlem af NATO Tiger Association.
Zaragoza Air Base
Zaragoza Air Base kan spores tilbage til Den Spanske Borgerkrig, hvor den i 1937 blev grundlagt af den Fascistiske hær. Flyve akademiet som lå på Flyvepladsen El Palomar ved området ”Campo de San Gregorio”, lå meget tæt på frontlinjen til den republikanske hær og det var nødvendigt at flytte den.
Den nye flyveplads, placeres på et område nær byen Garrapinillos. Den nye flyveplads blev anlagt på et stort område med to baner. Den civile flyveplads fik navnet Aerodrome Sanjurjo og lå tættest på Zaragoza. Den militære flyveplads Valenzuela, lå længere sydvest for Zaragoza.
Begge flyvepladser blev under borgerkrigen brugt af den Fascistiske hær og blev udstyret med to eskadrille af Heinkel He-51, som var doneret af Nazityskland. Senere i 1938 modtog de også Heinkel He-111 bombefly.
Efter den Anden Verdens Krig, udbygges den civile lufthavn Sanjurjo, med afgangs og ankomst haller for i indenrigsflyvninger. Den militære del Valenzuela udbygges ligeså og blev foruden de to eskadriller, hjembase for den 72. anit-luftværns regiment. I 1948 udbygges banerne og samtidig blev blev banerne udstyret med lys for natflyvning. He-111 eskadrillen ændrende navn til den 14 Taktisk Bombardement Regiment
Den 1. september 1949 blev den militære flyveplads omdøbt til Valenzuela Air Base, og fire år senere blev der i 1953, underskrevet et Venskabs- og Samarbejdstraktat med USA. Samme år begyndteudbygningen af Valenzuela Air Base i samarbejde med USA. US Navy tilførte basen rampe, taxi-bane, hangarer, support faciliteter, bygninger til indkvartering af personel samt forlængelse af start og landingsbanerne.
I 1956 oprettes Ala nº 2 (2 Fighter wing) på Valenzuela Air Base og udstyres med North American F-86 "Sabre" fly (Spanske navn C.5). Hermed rykkede Det Spanske Flyvevåben sig inde i Jet alderen.
I juli 1957 blev 65th Air Division fra USAF flyttet til Valenzuela Air Base, som support enhed for hovedsageligt Boeing B-47 Stratojet bombeflyene. I mellemtiden var 431st Fighter-Interceptor Squadron blevet udstationeret på Valenzuela Air Base i 1958, med Convair F-102A Delta Dagger.
I 1964 blev B-47 bombeflyene taget ud af tjeneste og samtidig blev 431st Fighter-Interceptor Squadron flyttet fra Basen. Den amerikanske del af Valenzuela Air Base fungerede nu som en support enhed for USAFE (United States Air Forces in Europe).
Et større område bygges til indkvarteringen af personel og soldater for de spanske væbnede styrkers gruppe 41 på Zaragoza Lufthavns vestlige område i begyndelsen af 1963. Samtidig modtager gruppe 41 flytypen Lockheed T-33A fly ”Shooting Star” (spanske typenavn E.15).
Efter en større omorganiseringen af Det spanske Flyvevåben og enheder, ændres navnet på Valenzuela Air Base i 1969 til Zaragoza Air Base.
Zaragoza Air Base udbygges yderligt i 1973, hvor Det spanske Flyvevåben opretter en luft Transport kommando på basen. 301 Escuadrón (301 eskadrille) udstyres med Lockheed C-130 "Hercules" (spanske typenavn A.10). 301 Escuadrón ændrer navn til Grupo 31 i september 1978.
I oktober 1981 begyndte udskiftningen af E.15 flyene (T-33A) til CASA 101 fly (Spanske navn E.25).
I oktober 1983 oprettes” Escuadrilla de Apoyo al Transporte Aéreo Militar” (EATAM), som groft oversat betyder ”Militært Lufttransports support enhed”. Den består hovedsagelig af Det Spanske Flyvevåbens Jægerkorps faldskærmssoldater. I dag kaldes er denne enhed for ”Air Support Squadron Deployment” (EADA).
I december 1985 oprettes Ala 15 og udstyres med EF-18 Hornet (C.15), som tidligere skrevet.
I 1992 overdrog USAF den amerikanske del af Zaragoza til Det Spanske Flyvevåben, da den sidste amerikanske enhed blev nedlagt i 1994.
Basen hører i dag under kommandoen fra ”Mando Aéreo de Levante Zaragoza” og består af enhederne Ala 15, Grupo 31 samt forskellige trænings enheder.
Tiger Meet 2016
Ved ankomst kl. 8.00 til spotterdagen, blev man dirigeret af et massivt antal udrustet mp’er, ind igennem hovedvagten og videre ind på parkeringsområdet.
Efter en grundig sikkerheds tjek, ankom vi til syd rampen hvor de deltagende fly var parkeret.
Efter en lille times tid på rampen, blev adgangen til spotterområdet åbent, hvilket indebar en mindre gåtur for at nå frem.
Spotterområdet var ca. 4-500 meter i længden og lå imellem startbane og taxi-banen.
Kort efter lettede de første fly fra første pas ”shadow wave”, som i alt bestod af 17 fly og 5 helikoptere som hovedsageligt var de speciel bemalet fly.
I mellemtiden havde den tyske Eurofighter ” Bavarian tigers” fra Taktische Luftwaffengeschwader 74 (TaktLwG 74) fået tekniske problemer, og lavede derfor en sikkerhedslanding.
Efter en times venten, begyndte de resterende fly at komme tilbage for at lande. De fleste fly lavende et low-pass over landingsbanen, for at vise flyenes speciel bemaling før de landende. Herefter taxiede tilbage til parkeringsrampen. Samtidig med at shadow wave kom tilbage, ankom to tyske Tornado fly fra Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann", samt en C-130 fra Det Belgiske Flyvevåben.
Efter første pas, skulle vi forlade spotterområdet og flytte os op på syd rampen igen til middagspausen. Under middagspausen trænende nogle af de fly, som skulle lave opvisning til det åbne hus-arrangement, der afholdes dagen efter. Den Franske Marine deltog med to E-2C Skyhawks, den ene var i tiger bemaling og den anden var i standard bemaling.
Den tiger bemalet (166417/3) havde tilsyneladende problemer med styrbord motoren, da flyet flere gange blev startet op og testet igennem.
Kort før andet pas skulle starter, begyndte der at være liv omkring den standardbemalet E-2C (165456/2). Piloterne foretog deres ”walk around check”, hvorpå flyet blev startet op.
Efter middagspausen blev vi ført ned til et område foran taxi banen.
Desværre var der masser af små buske, så udsynet var ikke helt optimalt. Andet pas var dagens største, med ikke mindre end 55 fly og 4 helikoptere.
Første fly luften, var Den franske marines E-2C Skyhawk. Kampflyene lettede i grupper på 2 til 4 fly. Efter take-off var der en længere pause, før flyene returnerede.
Heldigvis ankom og lettede et par transportfly, så pausen i mellem take-off og landing, ikke blev alt for kedelig.
Andet pas begyndte at komme ind til landing, en god times tid efter første take-off. Sidste fly ind var pudsigt nok første fly der tog af, Den Franske Marines E-2C Skyhawk.
Tiger bemalinger
Som altid til Tiger Meet, var der mange special bemalet fly og i år var der ekstra mange på grund af den store deltager antal. Værtseskadrillen ”Ala nº 15” havde to E/F-18 (C.15) fly, med tiger bemalet hale. Den ene (15-01/C.15-14) havde Ala nº 15´s tiger malet på halen. Derudover havde den en rød baggrund, tiger stribet på indersiden af halerne, samt tigerstribet droptanke.
Den anden var 15-28/C.15-48 malet på præcis den samme måde, dog med sort baggrund. Ala nº 14 som fløj Dassault Mirage F-1M frem til 2013, hvor de blev skiftede til Eurofighter EF-2000 Typhoon. De havde ligeledes malet halen på en af deres nye Eurofighter EF-2000 Typhoon (spansk typenavn C.16) 14-06/C.16-39.
Staffel 11 fra det schweiziske Flyvevåben havde til dette års Tiger Meet, fået malet en ny tiger logo på deres F-18C J-5011. Luftwaffe´s TaktLwG 74 ”Bavarian tigers” havde lavet en ret spektakulært digital bemaling af bagkroppen af Eurofighteren 30+29.
Det belgiske Flyvevåbens 31 Sqn., havde en fuldt bemalet F-16A i retro tiger bemaling.
Det tyrkiske Flyvevåbens Filo 192, havde den samme fuldt bemalet F-16A, som deltog til Tiger Meet 2015 i Konya.
Det Græske Flyvevåben havde en af de mere besynderlige bemalinger. Et af deres F-16 Fly i standard bemaling, havde tigerstribet Conformal brændstoftanke (CFT) på kroppen samt 370 Gallon droptanken. Desværre var dette ikke den kønneste match.
Det fransk Mirage 2000D’er (30-JO/327) fra ECE 01/30 fra det fransk Flyvevåben, havde en malet en hvid snetiger på kroppen som trak det spanske flag. Flaget fortsatte hele vejen ned over halen.
Det Ungarske Flyvevåben´s 59/1 Sqn. havde en mere neutralt bemaling JAS-39C Gripen. Flyet med nummer 40 (39-311) havde 59/1 Sqn´s tigerlogo malet på halen i grå nuancer.
Den Tjekkiske JAS-39c Gripen 9236(39236) fra 211 Sqn., havde malet en balrock lignede tiger på halen og flammende tigerøje på Canard-vingerne.
Den Franske Marines enhed flottille 11F (11F) havde Dassault Rafale den mest besynderlige hale. Rød tigerstribet droptanke og en rød søhest på halen, med grå tigerstriber som baggrund.
Den franske hærs (Armée de Terre) helikopter regiment 3 RHC (3 e Régiment d'Hélicoptères), der ikke er en del af Tiger Association, deltog med to SA 342 M Gazelle helikoptere. De havde begge tiger bemaling, hvoraf den ene (GAL) var en fuld bemalet og den anden (GBY) havde malet tiger striber på hale bommen.
21° Gruppo fra det italienske flyvevåben (Aeronautica Militare), deltog ligeledes med to helikoptere af typen AB-212ICO. 9-61/MM81161 var malet på den bagerste halvdel af helikopteren med det italienske flag, der med en lynlås lynes op og afslørede tiger striber indenunder. 9-60/MM81160 havde eskadrillens normale tiger striber på coveret til halerotorens aksel.
Det Tjekkiske Flyvevåbens 221 ”LtBVr” (Letka Bitevních Vrtulníku), havde 3 helikoptere med to Mi-24/35 Hind og en Mi-17 Hip. Af disse tre var begge Hind speciale malet, den ene (3370) malet ganske neutrale hvid og grå.
Derimod var Hind helikopteren 3366 fuldt bemalet med en meget HR Giger inspireret tiger bemaling. Denne bemaling var 100 % gennemført og vandt ikke overraskende Tiger Association ”Best Looking Tiger Aircraft”.
Tiger Meet 2016, var et af det bedste hidtildags. Da man ankom til basen, føltes det som om der var styr på det. Men desværre begyndte førstehånds indtrykket, at gå lidt i stykker efter tjek ind.
En officer fortalte at adgangen til Tiger Meet, var blevet gratis pga. ændringer i den oprindelig plan og så fik man ikke mere info. Rygterne og forvirring begyndte hurtigt at løbe rundt og snart var der ingen som viste hvad der skulle ske. Nogle mente at man skulle forlade basen, allerede kl. 14 andre tidligere.
Det vidste sig heldigvis snart, at dagen ville forløbe som planlagt. Spotterområdet på Zaragoza til formiddagspasset var perfekt, masser af mulighed for forskellige vinkler. Området til eftermiddagspasset var surt nok præcist det modsatte, ikke nok plads til de 1600 tilmeldte spotter og masser af buske som stod i vejen. Alt i alt, var spotterdagen helt klar en af de bedste Tigre Meet indtil nu. Mest pga. det store antal fly. 4,5 flares ud af fem fra stall.dk
Næste års Tiger Meet afholdes på Marine flyvestation Landiviseau i Frankrig, hvor 11F holder til.