Royal International Air Tattoo 2009 på RAF Fairford.
Så var man tilbage på RAF Fairford i England, for at se om dette års Air Tattoo ikke ville arte sig bedre.
Bopælene i år var som sidste år Kempsford Camping, også kendt som Kempsford Mudcamp efter sidste år. I år havde campingpladsen heldigvis gjort noget for at undgå et lignende mudderbad som sidste år, hvis vandet igen i år skulle begynde at fosse ned.
Arrangørerne til RIAT 09 havde lagt i ovnen til et ret anstændigt airshow, med alt hvad dertil hører.
Årets Tattoo temaer ”NATO 60th” og ”Sea Search 09” som der slet ikke ville gøre airshowet dårligere. Især Sea Search 09 temaet kunne ses på det store opbud af redningshelikoptere, som var mødt frem.
Antallet af deltagende fly, der ligger normalt på den anden side af 300 stk. men desværre var antallet en del mindre end hvad det normalt plejer at være. Hovedårsagen for dette kan skyldes krigen i Irak og Afghanistan, som har tæret på de forskellige luftvåbens resurser.
Det kan også diskuteres om den globale finanskrise bærer lidt af skylden. Men alligevel kunne arrangørerne bryste sig af i alt 269 deltagende fly fordelt mellem 33 luftvåben fra 22 lande.
Ikke desto mindre var der flere større og mindre højdepunkter var på programmet til årets Air tattoo. For eksempel var det store trækplaster Avro Vulcan B2 ”XH558” igen i år på listen, og i år ankom Vulcanen til airshowet i modsætning til 2008 hvor flyet udeblev på grund af dårligt vejr.
Andre attraktioner var kampflyene, som der var et større udvalg af både på jorden og i luften. I løbet af airshow weekenden skulle blandt andet Det Franske Flyvevåbens Rafale, Det Svenske og Ungarske Flyvevåbens Gripen, Royal Air Forces Typhoon og Det Spanske, Finske og Schweiziske Flyvevåben med forskellige versioner af F-18 Hornet i luften og vise hvad de kunne.
Indflyvning og træning RIAT 2009.
Indflyvning til RIAT 2009 var ikke som sidste år ramt af meget regn. Vejret viste sig heldigvis fra sin bedre side.
Flyene som havde meldt deres ankomst til RIAT 2009, ankommer normalvis normalt løbende i ugen op til airshowet, hvor de fleste fly vil ankomme om onsdagen, torsdagen og fredagen.
Det bedste område til at overvære indflyvningen var ved ”park and view east”, hvor jeg opholdt mig onsdag og torsdag.
Flyene kom i en rimelig strøm uden for mange lange pauser. Desværre var der indimellem de ankomne flyopvisningshold, som skulle i luften for at træne deres show. Dette kunne være ganske kedeligt, da nogle af holdene brugte meget lang tid på at flyve rundt og finde samlingspunkter og breakpoints, før de endelig gik i gang med deres træning gab! Men heldigvis var der så rig mulighed for at smage en amerikansk hotdog med hotsauce og en Mountain Dew sodavand fra den grill USAF altid har stillet op på Park and view ”Yam Yam!”.
Fredagen blev brugt på tribunepladserne, da der ville være flere fly som skulle i luften og træne end der ville ankomme. Dette var heller ikke så ringe endda, da der var flere af solodisplayflyene, som var i luften og træne.
En ekstra lille bonus eller overraskelse om man vil, ankom der torsdag aften en KC-135R ”63-7980” fra Edwards Air force base til RAF Fairford. Flyet medbragte VIP’er fra USAF, der skulle deltage til gallamiddag til RIAT 2009. Flyet lettede igen før søndagens program startede.
Static display RIAT 2009.
På staticområdet var der repræsenteret, et bredt udsnit af militært fly. De mange C-130 Hercules fly fyldte godt ud på static, men USAF gjorde også sit til at udfylde staticområdet med en mindre samling af bombefly, transportfly og tankfly.
Blandt de mange fly og helikoptere, var der en håndfuld, som skilte sig ud fra de andre fly og helikoptere med en ret spektakulær bemaling.
Et af disse fly var en deltager til ”Sea Search 09”.
Det Brasilianske Flyvevåbens (FAB, Força Aérea Brasileira) SAR enhed ”Pelikan eskadrille” (Esquadrão Pelicano, 2º/10º GAV) havde en CASA C-105A (C-295), der havde en meget kunstfærdig pelikan påmalet på begge flyets sider.
Andre fly havde meget flotte og specielt bemalede haler, som Royal Jordanian Air Forces C-130H Hercules ”346” fra Airlift Wing, den hollandske F-16 ”J-008”og Royal Air forces Tornado F3 ”ZE734”.
Det Franske Marines Lynx HAS4 ”272” fra Flottille 34F, havde efter ankomsten til RAF Fairford fået påmalet deres maskot ”Den Tasmanske Djævel” på helikopterens næse. Ligeså havde Royals Navys Sea King HAS6 ”XV712 / 66” en ret farverig tiger bemaling.
Som ny deltager var Det Algeriske Flyvevåben. Til dets debut på static havde Det Algeriske Flyvevåben (AlgAF) medbragt en C-130H Hercules.
C-130 Hercules var det transportfly, som var breddest repræsenteret til RIAT 09. Mange lande havde valgt at tage deres C-130 med som supportfly, hvoraf de fleste blev placeret på staticområdet. Dette gjorde, at C-130 Hercules mere eller mindre prægede staticområdet, og lige meget hvor man kiggede hen kunne man se en Hercules.
Et muligt farvel til en gammel klassiker på static ved RIAT er BAC 1-11 fra The Royal Air Force of Oman, der efter sigende besøger RIAT for sidste gang. BAC 1-11 "One-Eleven", har fløjet for The Royal Air Force of Omans siden 1974. Det er planlagt at BAC 1-11 skal udfases og gå på pension i 2010, så man kan nærmest godt kalde det Omanske fly for et veteranfly med 36 år på bagen. Flyene vil blive erstattet med de to Airbus A320-fly, der blev bestilt i år 2007.
Airshowet RIAT 2009.
RIAT 2009 blev afholdt lørdag og søndag d.18-19. juli. Ikke mindre en 160.000 folk havde valgt at ligge et smut forbi, i de to dage airshowet varede.
Desværre viste vejret sig at være lidt blandet gennem hele weekenden. Om lørdagen kom der heldigvis kun få små byger i modsætning til om søndagen, hvor opvisningsområdet blev ramt af kraftig regn over en længere periode. Regnen var dog kun småting i forhold til 2008.
Hovedattraktionen er som bekendt Avro Vulcan B2 XH558. Vulcanen er ganske imponerede at se på. Ikke kun på grund af dens karakteristiske lyd som flyet til tider giver, men også på grund af flyets manøvredygtighed på trods af dets størrelse. Dette kan nemt ses under flyets take-off, hvor den tager en stigning op i en vinkel omkring 45° uden problemer.
Selvfølgelig var der mange andre intressante fly i luften. Blandt de særlig gode var den franske Rafale, den ungarske Gripen, den engelske Typhoon og den finske og schweiziske Hornet.
Et af de noget anderledes indslag i luften, var Det newzealandske Flyvevåbens Boeing 757-2K2 (NZ7572). Det er ikke ret tit man ser et fly i denne størrelse boltre sig i luften nærmest som et akrobatikfly, dog uden loop.
I anledning af Royal Navys Flyvetjenestes (Fleet Air Arm)100 års fødselsdag, havde Fleet Air Arm arrangeret ”Fly Navy 100” flypasts.
Et af punkterne på programmet for begge airshows dage var, at der i anledning af Royal Navys Flyvetjenestes (Fleet Air Arm)100 års fødselsdag, var arrangeret ”Fly Navy 100”. ”Fly Navy 100” var i bund og grund en formationsoverflyvning med et større antal af Royal Navys fly og helikoptere. Blandt de deltagende fly til Navy 100, var den eneste flyvende ”De Havilland Sea Vixen” ”XP924”, som fløj for Royal Navy mellem 1959 til 1972.
”Fly Navy 100” er en storstilet forbiflyvning som skulle lave overflyvninger til flere forskellige arrangementer rundt omkring i England, og selvfølgelig også til RIAT 2009.
Fly Navy 100 flypasts bød på alle de flytyper og helikoptere, som Fleet Air Arms råder over i dag. Der deltog også et par fly af ældre dato, For eksemple, en Navy Chipmunk og den eneste flyvende ”De Havilland Sea Vixen” ”XP924”.
Displayteams var der som normalt et sandt overflod af til RIAT, og dette slog heller ikke fejl til RIAT 09. Ikke mindre end 9 hold var i luften og vise deres imponerende formationer og teknikker,(slet komma) i luften. De fleste af holdene var gamle kendinge, men deres meget tætte formationer er stadig lige imponerede at se hver gang.
Ganske specielt var det at se en helikopter foretage et loop eller et tønderul som helikopterne fra teamet Black Cats fra RAF udførte. Black Cats består af en AH-64 og en Lynx fra Den Engelske Hærs Flyvekorps (Army Air Corps).
Departure RIAT 2009.
Mandag d. 20. juli, skulle alle de deltagende fly til at vende snuden hjemda. Uden at overdrive kan man efter alt at dømme godt sige at take-off dagen ganske simpelt er den fedeste dag.
Næsten alle fly skal afsted, så man kan nok tænke sig at der sker noget på startbanen når mere end 269 fly skal afsted. Hertil var der altid nogle af piloterne, der som regel viste sig lidt, for eksempel lagde de flyene op på siden når de fløj forbi eller lavede et lowpass.
Dette var lige hvad én af USAF C-130H Hercules gjorde. Flyet lå ret lavt” efter take-off til alles fornøjelse, og da den kom til enden af banen steg flyet brat.
Generelt levede RIAT 2009 ikke 100% op til mine forventninger. Dette skyldes helt sikkert de mange aflyste fly, som var blevet fjernet fra deltagerlisten i ugerne op til Air Tattooet. Men det skal dog siges, at Air tattooet alligevel leverede varen, med de fly der var kommet.
Det er stadig en kæmpe oplevelse at se de mange forskellige militærfly samlet på jorden, såvel som i luften.
Hvis jeg skulle vurdere RIAT 2009 på en skala af 5 flares, ville det kun blive til 3 flares mest på grund af de mange aflysninger til selve airshowet.